Ytterdører: Nordmenn velger kvalitet og sikkerhet

Klassisk design mest populært
Nesten halvparten av de spurte ville valgt en ytterdør med klassisk design. Inspirasjonen til Swedoor ADVANCE-LINE Classic-serie er hentet fra arkitektur fra det forrige århundreskiftet. Det historiske uttrykket i kombinasjon med innovativ og pålitelig konstruksjon gjør disse inngangsdørene til moderne klassikere. Fire av ti foretrekker den moderne Function-serien, som har rene, enkle linjer med et uttrykk som gir assosiasjoner til funksjonalistisk arkitektur.
Skreddersydde løsninger
Mens 90 prosent kjenner til at de kan få ytterdør levert i valgfri farge, viser undersøkelsen at folk vet lite om skreddersydde tilpasninger som skjulte hengsler, ekstra lydisolering, innbruddsforsterkning og at husnummeret kan utgjøre glasspartiet i døren. På spørsmål om hvilke tre forhold som er viktigst ved kjøp av ny ytterdør, scorer isolasjonsevne og sikkerhet mot innbrudd like høyt (70 %), med design på tredjeplass (53 %).
Tillit til forhandler og profesjonelle montører
– Undersøkelsen viser at de aller fleste fortsatt kjøper dør i tradisjonelle byggevarehus, fordi de har tillit til forhandlers ekspertise om dørens egenskaper og kvaliteter, sier Dalby.
Halvparten av de spurte vil ha profesjonelle til å montere den nye ytterdøren fordi de selv mangler ferdigheter, for å sikre et godt resultat og for å få en garanti på jobben.
artikkelen fortsetter under bildet
På bildet vises Swedoor ADVANCE-LINE Function Michigan doble dører i en lys grå nyanse.
Nøkkeltall fra ytterdørundersøkelsen:
De spurte er nordmenn over 25 år som bor i selveid bolig/hus, 44 % kvinner, 56 % menn.
Undesøkelsen ble utført av Ipsos Norge på oppdrag fra Swedoor JELD-WEN i mars 2017.
44 % har ytterdør som er 16 år eller eldre.
51 % har «arvet» dagens ytterdør etter andre.
29 % har byttet ut den gamle ytterdøren. Av disse oppgir 53 % slitt/stygg ytterdør som årsak til at de kjøpte ny.
74 % kjøper mest sannsynlig dør i byggevarehus, pga. faglig ekspertise hos forhandler.
11 % overlater innkjøpssted til snekker/håndverker.
50 % ønsker profesjonell montering, mens 21 % monterer selv.
66 % søker inspirasjon og kunnskap om ytterdører i fysiske butikker.
40 % av de som har byttet ytterdør, gjorde det i forbindelse med endringer på gulv eller tak inne.
5 % av de som har byttet ytterdør, gjorde det i forbindelse med endring av inngangsparti/gang.
61 % kjenner godt til at ytterdører kan leveres med valgfri farge. 90 % har hørt om dette.
34 % kjenner godt til at de kan leveres som dobbeltdør. 62 % har hørt om dette.
19 % kjenner godt til at de kan få dør med ekstra innbruddsforsterkning. 43 % har hørt om dette.
11 % kjenner godt til at de kan få husnummeret sitt som vindu i døren. 30 % har hørt om dette.
57 % forventer at en ny ytterdør koster kr 8 000 eller mer.
45 % tror det blir aktuelt å skifte ytterdør om 1–9 år.
I Skandinavia selges JELD-WENs produkter under varemerket Swedoor.
For mer informasjon, besøk www.swedoor.no.
Tekst: Mynewsdesk Foto: Swedoor.no
reklame
Oppussing av bolig koster ofte mer penger enn først antatt.
Bytte av en inngangsdør fører gjerne med seg andre ting som man ønsker å fikse opp. Gå gjerne innom nettsiden LÅNogKORT og se alle finansieringsmulighetene når du trenger ekstra penger til oppussingsprosjekter.